De uitbraak van het corona virus heeft voor ons allemaal veel veranderd. We werken als het kan thuis, houden 1,5 meter afstand en wassen vaak onze handen. Bij Integral mogen we tot nu toe eigenlijk niet klagen. Iedereen is gezond en wel en ook met ons bedrijf gaat het goed. We hopen van harte dat dit bij u ook het geval is!
Natuurlijk hebben wij ons ook moeten aanpassen aan “het nieuwe normaal”. Zo gaan we bijvoorbeeld niet meer bij onze nieuwe klanten langs voor implementaties van ons planningspakket Checks. Hoe verloopt een implementatie dan in deze uitzonderlijke tijd?
Checks implementatie bij BKV
Voor de corona uitbraak gingen de consultants van Integral eigenlijk altijd langs bij onze klanten voor het implementeren van Checks. Ondertussen is dat 180 graden gedraaid – we gaan juist niet meer langs. De implementaties en ondersteuning van onze klanten gebeurt op afstand, voornamelijk via beeldbellen. Zo ook bij BKV, een internationaal recruitmentbureau in de zorg voor allerlei verschillende zorgprofessionals. Half april heeft BKV volmondig ja gezegd tegen Checks en nu, nog geen twee maanden later, zijn ze al bijna klaar met de implementatie.
Hoe werkt een implementatie op afstand?
De kennismaking met BKV en ook de afspraken daarna voor de implementatie en training verliepen via video belverbinding, zoals Zoom, Skype of Teamviewer. Zo belden de mensen van BKV deels vanuit een grote kantoorruimte en vanuit huis in bij onze consultant Marijke Landman die ook thuis aan het werk was. Marijke vindt de implementatie bij BKV heel goed gaan. ‘De betrokkenen bij BKV hebben het snel opgepakt, ze snappen het heel goed.’
Voor- en nadelen?
Consultant Marijke vindt het een beetje jammer dat ze de kennismaking niet meer bij de bedrijven zelf doet. ‘Het is leuk en ook nuttig om elkaar even te zien en de mensen en organisatie beter te leren kennen. Verder is het wel heel efficiënt om de implementatie op afstand te doen. We plannen meerdere – wat kortere – afspraken waardoor de vaart er goed in blijft. Ook kunnen we dit makkelijker afstemmen op ieders drukke agenda en is een korte afspraak juist heel effectief voor de voortgang’, aldus Marijke.
En in de toekomst?
‘Ook bij andere klanten zijn we bezig om de implementaties op afstand af te ronden. Wij kunnen ons voorstellen dat de implementaties maar ook trainingen en demo’s in de toekomst meer en vaker online worden gedaan dan voorheen. Maar’, zo laat onze implementatieconsultant Marijke weten, ‘ik geef wel de voorkeur aan een afspraak op locatie voor de kennismaking en mogelijk ook voor de afronding. Alle andere afspraken voor implementatie en ondersteuning zouden wel prima digitaal gedaan kunnen worden. Wel zo efficiënt voor beide partijen. Natuurlijk maakt het wel uit welke klant het is, hoe complex de planning is etc. Het blijft tenslotte maatwerk en dat persoonlijke tintje past ook gewoon bij ons!’
Over BKV en Checks
Sinds 1997 is BKV hét bureau in de zorg, voor tijdelijke en vaste banen in Nederland en het buitenland. Voor onder andere de Hoorservice 24/7 plannen zij artsen in met softwarepakket Checks. Daarnaast maakt BKV voor een huisartsenpost de jaarplanning waar huisartsen zelf online intekenen op openstaande diensten via MyChecks.